Sovint, quan patim mal d’esquena ens diuen: “Hauries de fer natació”, sense saber si sabem nedar correctament. Malgrat això, aquesta ha estat i és una recomanació que es fa i es seguirà fent.

D’entrada, m’agradaria començar dient que no hi ha exercicis bons ni exercicis dolents, sinó que hi ha persones amb físics ben diferenciats i particulars que fan que els exercicis s’hagin d’adaptar a les seves característiques, sinó poden ser el pitjor remei a seguir. I és que amb l’ajuda de l’aigua i de professionals formats en la matèria, ens hem podem aprofitar molt de tots els beneficis que ens pot aportar.

La teràpia rep el nom tècnic de Hidrocinesiteràpia i es basa en el moviment de l’aigua i les seves propietats per poder realitzar exercicis.

Les propietats de l’aigua

Flotabilitat: Disminució del pes tant del cos en conjunt com de les seves parts. Depèn de l’alçada on ens arriba l’aigua: Coll (6-10% del pes del cos), pit (15-35% del pes del cos) i pubis (50-80% del pes del cos).

Resistència al moviment: La resistència al moviment dependrà de la velocitat i de la superfície. La resistència de l’aigua és 12 vegades més gran que la resistència de l’aire.

Es produeix una “estimulació kinestèsica”: moure’s contra la resistència multidireccional de l’aigua fa treballar tots els músculs i ajuda a fomentar l’equilibri muscular i fer correccions posturals diferents en els 3 eixos.

Podem provocar situacions de compromís pel pacient: no només a nivell de la lesió, sinó de tot el seu cos, això facilita la seva integració neuromotriu. Es fa llavors un treball propioceptiu.

Cal assessorar-nos i posar-nos en mans dels professionals adients per tal que ens ajudin a realitzar l’activitat pertinent. Per exemple, si volem nedar molt millor, començarem amb l’ajuda d’un tècnic que ens ensenyi. Hi ha moltes més activitats que es duen a terme, més canyeres o més relaxades, des de Wetness Training Aeròbic (l’Aquagym) o Wetness Training Hard, fins el treball personalitzat, Wetness Health therapy, o grups específics com Wetness Health Fibro amb l’ajuda d’un fisioterapeuta.

Els beneficis de la teràpia aquàtica

  • Disminució del dolor gràcies, entre d’altres, a la temperatura de l’aigua.
  • Benestar i relaxació, tant física com psíquica.
  • Millora de l’equilibri i la coordinació.
  • Facilitat per guanyar mobilitat per l’absència de gravetat que ens ofereix l’aigua.

Qui se’n pot beneficiar?

Pràcticament tothom!

  • Gent amb afeccions a la columna, problemes a les àlgies vertebrals
  • Pacients en procés postoperatori.
  • Deportistes que volen prevenir lessions.
  • Nens amb problemes en el seu desenvolupament (hipotònics, alteracions neuromotores…)

Us tireu a la piscina?

Written by: Lluís Puig

You may also like these posts
CEM les Franqueses i CEM Piscines Bernat Picornell descobreixen la força de l’aigua: WetnessWetness Training, el potencial de l'aigua per a un entrenament complet

Deixa una resposta:

(optional field)

Cap comentari encara.