T’agrada l’aigua i et llances a la piscina com si no hi hagués demà però quan ja fa deu minuts que nedes et trobes fatigat, et falta l’aire i vols sortir. Et sona? No pateixis: és normal que et trobis amb aquest problema quan t’estàs iniciant a les activitats aquàtiques. La clau és la respiració: fora de la piscina, respirem involuntàriament però envoltats d’aigua fem voluntari aquest procés perquè hem de tenir en compte postura, braçada, inspiració i expiració. Respirar bé a l’aigua millorarà la teva experiència, millorarà el teu rendiment i et farà gaudir més de l’esport que més t’agrada!

respirar en el agua wetness

Conseqüències de no respirar correctament a l’aigua

Quan no adaptem la nostra respiració al medi aquàtic, la primera conseqüència és que ens fatiguem. Ens trobem cansats, ens costa més avançar a l’aigua perquè perdem la posició del cos i això ens desanima, volem deixar l’entrenament i demanem sortir de la piscina. La segona conseqüència és que quan perdem la postura correcta ens podem lesionar perquè fem moviments involuntaris difícils de rectificar. Per solucionar aquests errors hem d’entendre que és necessari utilitzar boca i nas i no només nas, com fem a terra.

Com respirar bé a l’aigua?

La respiració aquàtica també depèn dels moviments del cos que realitzem. Hem de sincronitzar respiració i moviment per obtenir l’aire suficient que ens mantingui actius, còmodes i al 100%. Tot i això, et donem la clau bàsica: fer una inspiració ràpida per la boca, on entri la quantitat més gran d’aire i alliberar-la a l’expiració pel nas, més lentament. D’aquesta manera, l’aire es manté més temps al cos i evitem la sensació d’asfíxia.

respirar aigua wetness
La coordinació amb el cos, la clau de la respiració

Hem de mantenir el cap el més avall que puguem, treure la part necessària per respirar i mantenir el cap recte. Fer moviments bruscos amb el cap o alçar-lo massa ens fa moure el maluc i augmentar la resistència de l’avenç a l’aigua. La seqüència inspiració-expiració canvia depenent de l’estil:

● A la braça hem de treure el cap de l’aigua, mirar davant i recta, inspirar per la boca ràpidament quan hem acabat la braçada i expirar pel nas quan el cap es torna a submergir.
● A l’estil papallona farem el mateix que a la braça però evitarem fer sortir la barbeta de l’aigua per mantenir l’estabilitat del cos.
● Quan nedem d’espatlla, la fase d’inspiració i expiració és igual de llarga. Al crol és més difícil, ja que hem de girar el cap durant el moviment. Agafarem l’aire ràpidament, per la boca i quan acabem el moviment de braçada. Evitarem treure tot el cap de l’aigua i només aproparem la boca a l’exterior. Quan el cap torna a submergir-se, fem l’expiració.

Normalment, els nedadors fan un cicle de respiració d’entre 2 i 3 braçades però això pot canviar en funció de la teva preparació i objectius: augmentar els cicles millora la postura, l’equilibri i l’esforç del nedador però s’ha d’acostumar el cos a aquest ritme.

En definitiva, respirar correctament a l’aigua és essencial perquè puguis avançar al teu esport favorit. No es tracta de fer el mateix que fas fora l’aigua: has de tenir en compte la inspiració, expiració, moviment del cos i utilitzar sempre boca i nas. Segueix tots aquests consells i l’aigua no se’t resistirà!

Written by: Wetness

Deixa una resposta:

(optional field)

Cap comentari encara.